Share:


Does the foreign market entry mode choice affect export performance? the case of the Spanish hotel industry

    Juan M. Berbel-Pineda Affiliation
    ; José M. Ramírez-Hurtado Affiliation

Abstract

Knowing the factors that affect the export performance has become one of the most recent research lines in the literature relative to business internationalisation. In this sense, several works based on the meta-analysis technique have come up in the two last decades in order to recapitulate the set of studies which have analysed such a topic. Taking these reviews as a starting point, we may establish that there is not a clear relationship between the entry mode and export performance variables. With a study on a sample of 122 Spanish hotels all over the world, we have the intention of analysing the existence and sense of the relationship between both variables. As a conclusion, we may state that the market entry mode has a positive and significant influence on export performance.


Article in English.


Ar įėjimo į užsienio rinką strategijos pasirinkimas turi įtakos eksporto skatinimui?
Ispanijos viešbučių sektoriaus pavyzdys


Santrauka. Veiksniai, turintys įtakos eksportui ir jo skatinimui, buvo vienas svarbiausių aspektų atliekant mokslinės literatūros analizę verslo internacionalizacijos tematika. Remdamiesi atliktais moksliniais darbais, reziumuojančiais atliktų tyrimų per keletą dešimtmečių rezultatus būtent šia tematika, autoriai kaip atskaitos tašką ėmė prielaidą, kad nėra aiškaus ir stipraus ryšio tarp pateikimo rinkai bei eksporto skatinimo. Straipsnyje iškeltas tikslas remiantis 122 Ispanijos viešbučių, išsidėsčiusių visame pasaulyje, analize nustatyti sąryšio laipsnį tarp pasirinktų kintamųjų. Analizės ir tyrimo rezultatai parodė, kad pateikimo rinkai strategija turi teigiamą ir labai reikšmingą poveikį eksporto skatiminui.


Reikšminiai žodžiai: pateikimas rinkaieksporto skatinimasviešbučių sektorius.

Keyword : entry mode, export performance, hotel industry

How to Cite
Berbel-Pineda, J. M., & Ramírez-Hurtado, J. M. (2011). Does the foreign market entry mode choice affect export performance? the case of the Spanish hotel industry. Journal of Business Economics and Management, 12(2), 301-316. https://doi.org/10.3846/16111699.2011.573270
Published in Issue
Jun 9, 2011
Abstract Views
675
PDF Downloads
637
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.