Share:


Market structure in the context of developing competitive strategy

Abstract

The abstract deals with the application of positioning strategies under the conditions of classical market structures. It is discovered that the assumptions of pure competition leave no space for M. Porter’s generic cost leadership and differentiation strategies to be applied. The enterprise’s actions, influencing five competitive forces and implementing generic strategies, are reasonable under the conditions of imperfect competition market structures. The game theory models, applied to oligopoly, indicate the close interaction of enterprises and interdependence of their strategic decisions: cost reduction and differentiation strategies not only increase the profit of the enterprise, implementing the strategy, but by affecting market price and residual demand decrease the competitor’s profit.


Article in Lithuanian.


Rinkos struktūra konkurencinės strategijos formavimo kontekste


Anotacija. Straipsnyje nagrinėjamos klasikinių rinkos struktūrų: tobulos konkurencijos, monopolijos, monopolinės konkurencijos ir oligopolijos – esminės, konkurencinės strategijos formavimui įtakos turinčios charakteristikos bei pozicionavimu rinkoje pagrįstų strategijų taikymas šiose rinkos struktūrose. Konkurencinis pozicionavimo koncepcijos pranašumas siejamas su rinkos netobulumo požymiais (įėjimo į rinką barjerais, netobula informacija, nemobiliais ištekliais ir kt.), todėl teigiama, kad M. Porter penkių konkurencinių jėgų poveikio slopinimas ir generinių strategijų taikymas yra pagrįstas tik netobulos rinkos struktūrose: monopolijoje, monopolinėje konkurencijoje ir oligopolijoje. Šioji rinkos struktūra analizuojama taikant lošimų teorijos modelius siejant Cournot ir Bertrand modelius su generinėmis sąnaudų lyderio ir diferenciacijos strategijomis.


Reikšminiai žodžiai: rinkos struktūra, grynoji konkurencija, monopolija, monopolinė konkurencija, oligopolija, generinės strategijos.

Keyword : market structure, pure competition, monopoly, monopolistic competition, oligopoly, generic strategy

How to Cite
Krivka, A., & Ginevičius, R. (2011). Market structure in the context of developing competitive strategy. Mokslas – Lietuvos Ateitis / Science – Future of Lithuania, 1(3), 34-37. https://doi.org/10.3846/148
Published in Issue
Apr 11, 2011
Abstract Views
509
PDF Downloads
654
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.