Research on the rectilinear motion system of the gantry module
Abstract
The paper submits experimental researches into guidance on the shuttle gantry module. The article has determined the influence of the roughness intensity of soil surface on the accuracy of guidance on the shuttle gantry module. The gantry module worked in automatic mode. A laser beam generator emitting a vertical beam has been placed at the end of the experimental field. A laser beam catcher equipped with photo diodes has been mounted onto the replaceable support of the positioned gantry module. Chassis deviations have been determined in two ways: when a laser beam trap with equipped a photodiode and the positioning have been mounted on the left chassis and when the laser beam equipped with a photodiode trap has been mounted in the middle of the beam, and the positioning wheel has been left on the left chassis. The conducted researches have shown that the roughness of the soil surface influences the accuracy of guidance. In the first case, deviations of the left chassis evolved from 45 mm to 98 mm, whereas those of the right one - from 38 mm to 150 mm. For determining the accuracy of guidance on the gantry module in the second case, deviations of the left chassis varied from 50 mm to 115 mm while those of the left one from 36 mm up to 120 mm.
Article in Lithuanian.
Tiltinio modulio tiesiaeigiškumo palaikymo sistemos tyrimas
Santrauka
Šiame darbe pateikiami šaudyklinio tiltinio modulio (ŠTM) tiesiaeigiškumo palaikymo sistemos eksperimentinių tyrimų rezultatai. Ištirta dirvos paviršiaus nelygumų įtaka ŠTM tiesiaeigiškumo tikslumui. ŠTM dirbo automatiniu režimu tiesiaeigiškumą palaikant lazerine įranga. Lazerio spindulių generatorius, skleidžiantis vertikalų spindulių pluoštą modulio kurso link, statomas lauko gale. Lazerio spindulių pluošto gaudytuvas su fotodiodais montuojamas ant modulio stovo. Tiesiaeigiškumas buvo nustatomas dviem būdais: kai lazerio spindulių pluošto gaudytuvas su fotodiodais ir pozicionavimo ratukas buvo sumontuoti ant kairės važiuoklės; kai lazerio spindulių pluošto gaudytuvas su fotodiodais buvo sumontuoti sijos viduryje, o pozicionavimo ratukas paliktas ant kairės važiuoklės. Nustatyta, kad dirvos paviršiaus nelygumai turi įtakos ŠTM tiesiaeigiškumui. Nustatant pirmuoju būdu kairiosios važiuoklės nuokrypiai kito nuo 45 mm iki 98 mm, o dešiniosios nuo 38 mm iki 150 mm. Nustatant tiltinio modulio tiesiaeigiškumą antruoju būdu kairiosios važiuoklės nuokrypiai kito nuo 50 mm iki 115 mm, o dešiniosios – nuo 36 mm iki 120 mm.
Reikšminiai žodžiai: tiltinė žemdirbystė, tiltinis modulis, tiesiaeigiškumas, automatinis valdymas, pozicionavimo tikslumas.
Keyword : field gantry system, gantry chassis, straight-line course movement, automatic mode, positioning accuracy
How to Cite
Burbaitė, N., Viselga, G., & Jasinskas, A. (2015). Research on the rectilinear motion system of the gantry module. Mokslas – Lietuvos Ateitis / Science – Future of Lithuania, 6(6), 672-675. https://doi.org/10.3846/mla.2014.774
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.